Blog

Wigilia firmowa – savoir vivre

Wigilia w firmie, tzw. spotkanie opłatkowe jest dobrą okazją do integracji pracowników.  Przedstawiamy kilka zasad savoir vivre, które mogą być przydatne

  1. Komunikacja – przygotowanie do wydarzenia.

Informacja o planowanej Wigilii w firmie powinna dotrzeć do pracowników odpowiednio wcześniej. Na zaproszeniu powinna też się znaleźć informacja o tym, czy spotkanie jest tylko dla pracowników czy także dla ich rodzin, bliskich. Zaproszenie osób towarzyszących może jednak spotkać się z dobrym odbiorem – pokazać, że wartości rodzinne też są ważne dla pracodawcy. Wszystko to jednak zależy od budżetu jakim dysponuje firma.

Wigilię należałoby zorganizować pod koniec dnia pracy lub tuż po jego zakończeniu – w wynajętym lokalu lub budynku firmy. Jeśli decydujemy się zorganizować ją poza siedzibą i daleko od miejsca pracy, należy zapewnić transport,  który odwiezie pracowników tam, skąd będą mieli dogodne połączenia do domu.

Jeśli zapewniamy poczęstunek to należy zastanowić się nad jego formą – tzw. wigilia zasiadana przy stole lub szwedzki bufet.  W obu przypadkach pamiętajmy o świątecznym wystrój stołu i pomieszczenia.

Ważny jest strój – preferowany elegancki – koktajlowy lub wizytowy.

2.  Wigilia firmowa

Pamiętajmy o punktualności. Jeśli organizujemy spotkanie w restauracji powinniśmy przybyć na miejsce min.15 minut wcześniej, by zdążyć zdjąć płaszcz, przyczesać włosy czy poprawić makijaż.

W imię dobrych zasad i obyczajów to szef powinien na samym początku złożyć życzenia pracownikom i podziękować za całoroczną pracę, ewentualnie podsumować mijający rok i wspomnieć o planach na przyszły.

Czy łamać się opłatkiem? To zadają sobie najprawdopodobniej wszyscy zaproszeni na wigilię firmową. Jeśli formuła spotkania to zakłada, należy się dzielić opłatkiem, nawet jeśli nie czujemy się komfortowo. Wszystko zależy od relacji jakie panują pomiędzy pracownikami.

Składając sobie życzenia, należy pamiętać aby nie były one zbyt intymne i zawstydzające.

Podczas wigilii firmowej warto unikać tematyki i dowcipów dot. polityki, religii oraz takich, które mogą poróżnić uczestników. Nie wygłaszajmy też niepochlebnych komentarzy nt. współpracowników czy zwierzchników, ani też nie mówmy o zbyt osobistych sprawach.

Zachowujmy umiar w jedzeniu i spożywaniu alkoholu. To może zostać źle odebrane.

Na koniec warto wręczyć wszystkim pracownikom upominki świąteczne, choćby drobiazgi, a przede wszystkim podziękować za zaproszenie osobom, które przygotowały wydarzenie.